Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Žákem se speciálními vzdělávacími potřebami je žák, který k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Tito žáci mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření, která realizuje škola a školské zařízení.
Podpůrná opatření se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ.
Při plánování a realizaci vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními je třeba mít na zřeteli fakt, že se žáci ve svých individuálních vzdělávacích potřebách a možnostech liší. Účelem podpory vzdělávání těchto žáků je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti.
Závazný rámec pro zabezpečení základního vzdělávání všech žáků vymezuje RVP ZV, který je východiskem pro tvorbu ŠVP. Podle ŠVP se uskutečňuje vzdělávání všech žáků školy. Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními je vypracován dle potřeby a konkrétních závěrů IVP.
Po vyšetření žáka ve ŠPZ obdrží škola doporučení se stanovenou diagnózou a stupněm podpory. Na základě závěrů odborného pracoviště vypracuje třídní učitel ve spolupráci s dalšími vyučujícími IVP, se kterým seznámí žáka a jeho zákonné zástupce.
Účinnost IVP je v průběhu školního roku vyhodnocena. Hodnocení je předloženo žákovi a jeho rodičům.
Na základě doporučení ŠVP jsou žáci zařazeni do předmětu speciálně pedagogické péče, kde dochází k posílení oslabených kognitivních funkcí, k procvičování a upevňování učiva v menší pracovní skupině s využitím speciálních pomůcek.
Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
Nadaným žákem se rozumí jedinec, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.
Škola je povinna vytvářet ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných.
Výuka žáků by měla probíhat takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet.
Při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků vychází způsob jejich vzdělávání důsledně z principu nejlepšího zájmu žáka.
Nadaným žákům lze rozšířit obsah vzdělávání nad rámec stanovený příslušným vzdělávacím programem nebo umožnit účast na výuce ve vyšším ročníku. Nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu.
Vzdělávání mimořádně nadaného žáka se může uskutečňovat podle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází ze školního vzdělávacího programu školy, závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření.
Mgr. Marcela Kinská
kinska.marcela@zs-raf.cz
325 531 063 linka 105, 120 (pracovna DYS)
Mgr. Michaela Bečvářová
becvarova.michaela@zs-raf.cz
325 531 063 linka 104, 120 (pracovna DYS)
Mgr. Ing. Eva Šimková
simkova.eva@zs-raf.cz
325 531 063 linka 105, 120 (pracovna DYS)
Konzultace: ve středu 14.00 – 15.30hod.
Další termíny kdykoliv po individuální telefonické dohodě.
Speciální pedagog provádí: